máj| KAREL HYNEK MÁCHA
ANALÝZA UMĚLECKÉHO TEXTU
I.ČÁST
zasazení výňatku do kontextu díla
Téma a motiv
Téma: Nešťastný životní osud Viléma a Jarmily a zobrazení májové přírody
Motivy: tragická láska; májová příroda; smrt (otázky lidské existence); vina; pomsta;
Časoprostor
Děj se odehrává v prostředí Bezdězu a Máchova jezera ve 2. pol. 18. stol.
Kompoziční výstavba
-
Skladba se skládá z:
-
dedikace - předmluva, autor vysvětluje smysl díla, báseň “Čechové jsou národ dobrý”
-
4 zpěvů a 2 mezizpěvů (intermezz):
-
1. Zpěv: Popis krásné, májové přírody; Jarmila skočí do Jezera a utopí se.
-
2. Zpěv: Vilém ve vězení přemýšlí; necítí vinu; úvahy o vlastním životě
-
1. Intermezzo: Příroda společně s duchy připravuje Vilémův pohřeb a volají ho k sobě
-
3. Zpěv: Vilémova poprava; loučí se s přírodou, krajinou, vlastí
-
2. Intermezzo: Je již po smrti Viléma a duchové loupežníků po něm truchlí, truchlí i příroda
-
4. Zpěv: Do vesnice se vrací sám autor; ztotožnění Máchy s dějem; „Hynku! Viléme! Jarmilo!“
-
-
-
je psáno jak chronologicky, tak retrospektivně (v mezizpěvech)
Literární druh a žánr
Literární forma: próza
Literární druh: lyrickoepický
Literární žánr: básnická skladba
II. část
Vypravěč/lyrický subject
Er-forma – autor -> ich-forma
Postava/Y
Hlavní
-
Vilém
-
loupežník, zamilovaný do Jarmily
-
žárlivý, pomstychtivý, nešťastný, smutný, otcovrah
-
-
Jarmila
-
krásná, nešťastná
-
zamilovaná do Viléma
-
poctivá, oddaně čeká na Viléma
-
svedena otcem Viléma
-
Vedlejší
-
poutník Hynek
-
vystupuje ve 4. zpěvu, sám autor
-
zamyšlený, vrací se k Vilémovu popravišti
-
-
otec Viléma
-
nečestný
-
svůdce Jarmily
-
-
Zvířata, příroda
-
promlouvají v 1. intermezzu při přípravě Vilémova pohřbu
-
sbor duchů, žáby, krtek, rosa, noc, bouře
-
Vyprávěcí způsoby
Typy promluv
dialogy, monology, přímá řeč postav
popisy romantické májové přírody a krajiny
Veršová výstavba
nepravidelnost ve verších a v rýmech
jambický verš
obkročný (ABBA) - převažuje
střídavý (ABAB)
sdružený (AABB)
III. ČÁST
Jazykové prostředky
archaický, knižní/básnický jazyk
archaismy
anjel
knižní výrazy
luna
zvukomalba
„břeh jej objímal kola kol…“
„nocí řinčí řetězů hřmot“
zvukosled
„bílých skví se šatů stín…“
eufonie
„…svou lásku slavík růži pěl…“
kontrasty:
-
líčení májové přírody X Jarmila po tom, co se dozvídá o Vilémovu zatčení, skočí do jezera (nachází se v závěru prvního zpěvu)
-
líčení májové přírody X vedení odsouzence na smrt (třetí zpěv)
paralely:
-
obraz májové přírody X láska (první zpěv)
-
temná noc X myšlenky Viléma na smrt (ve druhém zpěvu)
Tropy a figury a jejich funkce výňatku
apostrofa
„Ach, zemi krásná, zemi milovaná.“
řečnické otázky
epanastrofa neboli opakování slov na konci jednoho a na začátku druhého verše
první máj, večerní máj
epiteton konstans
epiteton ornans
„bělavé páry“
přirovnání
„co slzy lásky“
množství metafor a zejména personifikací
„…o lásce šeptal tichý mech;“
„Hrdliččin zval ku lásce hlas…“
„…břeh je objímal…“
časté a dlouhé řetězce oxymóronů
„Mrtvé milenky cit,…“
metonymie
„Hrdliččin zval ku lásce hlas…“
###
Literárnéhistorický konext
Kontext autorovy tvorby
Karel Hynek Mácha (1810-1836)
-
básník a prozaik, představitel českého romantismu a zakladatel moderní české poezie
-
nar. se a studoval v Praze → gymnázium → filozofie a práva na Univerzitě Karlově
-
cestování (po Čechách i do Itálie) → byl zároveň ochotnickým hercem → pokusy o tvorbu dramat (nedokončeno)
-
zemřel ve velmi nízkém věku (26 let) r. 1836 (zřejmě na choleru) => romantický život
-
v jeho dílech nalezneme časté autobiografické prvky
-
autorova tvorba:
-
Svatý Ivan (báseň – prvotina)
-
Marinka (v cyklu Obrazy ze života mého)
-
Cikáni
-
Kat (nedokončený 4-dílný román)
-
Literární/obecně kulturní Kontext
romantismus – rozvoj v 30.letech, v Čechách se nikdy úplně nerozvinul, jediným pravým romantickým hrdinou byl Mácha
-
Národní obrození
-
Josef Jungmann – Slovník česko-německý
-
František Ladislav Čelakovský – Ohlasy písní ruských, Ohlasy písní českých
-
-
Český romantismus
-
Karel Jaromír Erben – Kytice
-
Josef Kajetán Tyl – Rozervanec, Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka
-
Karel Sabina – Úvod povahopisný – obhajoba Máchy, Hrobník
-
-
Světový romantismus
-
Viktor Hugo – Chrám Matky boží v Paříži
-
George Sandová – Indiana
-
Alexandr Sergejevič Puškin – Evžen Oněgin, Kapitánská dcerka
-
Michail Jurjevič Lermontov – Maškaráda, Hrdina naší doby
-